Ultima pagina

TRANSLATOR

joi, 2 februarie 2012

Oda quiltuitului (patchwork)


Drumul meu prin lucru de mana a mers cu meandre, pasi de tango (unul inainte, doi inapoi si doi inainte, unul inapoi - alternati), intrebari, raspunsuri, sovaieli, claritati si iar intrebari.
Un lucru este sigur: iubesc quiltuitul, nu pe cel foarte 'art quilt', ci pe cel cu radacini traditionale.
Este - intre altele - o scoala extraordinara pentru a invata precizia si tehnica cusutului la masina.

Importanta in orice e legat de lucru de mana este tehnica pe care o ai. Asta este parerea mea personala si de multe ori verificata. O masina mai buna te poate ajuta si iti va simplifica viata, asta este adevarat. Dar cineva cu adevarat talentat va face lucruri minunate cu o masina relativ simpla si un nechemat nu va face mare branza cu cea mai scumpa masina din lume.
In plus, calitatea cea mai pretioasa a romanului este inventivitatea creativa. Din nimic face orice - ca sa zic asa.

Fac acum o divagatie off topic. Am tradus candva - sunt traducator autorizat pt romana, rusa si franceza - pt un amarat venit din Romania. Ii trebuia un certificat de nastere tradus autorizat. Cand a venit sa-l ia, era cu fetita lui, pe bicicleta. L-am vazut ca era un om pe care nu-l dadeau banii afara din casa si mi s-a facut mila de el. Lasa nu-mi dai bani, i-am zis, ia ceva pentru copil. Nu saraceam ca nu-mi platea el acea traducere. Atunci el a zis: 'doamna sunt electrician de profesie, daca aveti ceva de reparat...'. Si aveam. O lampa de la baie nu se mai stingea/aprindea bine. Se uita si imi zice 'vedeti, aici e buba la intrerupator, s-a stricat de tot, trebuie in principiu schimbat'. Imi arata ce, eu tot nu pricepeam.
Bine, zic, cumpar unul nou, numai sa-mi spuneti ce sa cumpar... 'Oh, doamna, face, cum sa dati 20 de guldeni (mai putin de 10 euro) de pomana? daca fac asa .. si asa... si sarmulita asta... etc... etc...'.
Si mi-a reparat omul o chestie la shalter. Un olandez ar fi zis ; 's-a stricat, trebuie una noua, cumpara si iti fac'... Dar romanasul nostru nu gandeste asa. Din nimic face o minune... E o chestie pe care meseriasii de aici nu (mai???) sunt in stare. Singura lor superioritate este ca lucreza f. curat si ordonat, dar inteligenta creativa a romanilor, care din nimic si o sarma fac totul - nu o au. Cam de acelasi gen sunt si bosniecii, cu alti meseriasi din Europa de est nu am avut de-a face.

Asta este experienta mea dupa 30 de ani de sedere in Olanda.

Iar lucrul de mana este pe aceeasi linie...

Nu ai nevoie mereu de masini supra-supra-supra-sofisticate. Va spun asta din experienta proprie, ca am la ora actuala 5 masini de cusut in casa, care mai de care mai mirobolanta, dintre care una e destinata amicei Claudia, care nu binevoieste sa vina o data sa o ia... Iar favorita ramane cea care coase bine,
nu cea mai nec plus ultra, ci cea pe care o comand eu, nu ea (sau software-ul) pe mine.


(quiltul pentru Ronald = dupa cum vedeti se poate face quilt masinal si numai cu tighele drepte, conteaza modelul geometric si coerenta lui).

Quilturi frumoase se fac si fara acele unelte care ti se cer in Romania, daca te duci la cursul de quiltuit de la Brother. De fapt nu ai nevoie decat de o foarfeca, de ata si ac si de niste modele, plus hartie de desenat 'blocurile' (tiparul). Nu sunt absolut necesare tot felul de chestii moderne (cutit Olpha, omigrid, etc) ca sa incepi sa inveti sa quiltuiesti. Incepe de la principii si ia-ti pe parcurs sculele minune, cand iti convine, daca vei voi sa perseverezi. Poate problema principala este ca profesoara nu (mai) stie cum se facea quiltul la origini.
Sa nu ma intelegeti gresit, si eu m-am modernizat - dar daca cineva nu are bani pentru cutie si covorase de taiat scumpe?!?..

Una din foarte cunoscutele profesoare si autoare de carti si metode de quiltuit / quilt design, Jinny Beyer,  nu face patchwork la masina, ci coase cu mana, precum stra-strabunicele ei din America. Zice ca prefera sa lucreze de mana, stand langa barbatu-sau la tv, nu singura in spatele masinii de cusut.

Nu-mi place chestia asta pe care am auzit-o in Romania: 'daca vrei sa inveti sa quiltuiesti, scoate banii si cumpara din greu'. Nu e de loc asa. Se poate invata sa quiltuiesti si cu o punga mai putin doldora de bani, desi cred ca asta nu va fi pe placul firmei Brother si al altora...
OK. Am zis ce aveam pe suflet.

Quiltul asta de mai jos, un asa zis Quilt hawaian,  e facut numai si numai cu mana. In 2 ani, e adevarat, dar am savurat fiecare minut. Cu masina nu am cusut decat bieul, pe care l-am fixat apoi cu mana.


Am facut unul si pt perete (tot in 2 ani ... cine ma grabeste?), dar l-am dat sa fac altul. 

La fel si quiltuitul, tot de mana este si cu aceeasi tehnica cu care quiltuiau femeile Amish pe la 1860 si ceva in America, care nu aveau decat ac, ata si foarfece.



Ah, da, e adevarat. Cu noile metode iese mai repede. Si poate mai bine, desi de asta nu sunt sigura deloc..

Iar pentru quiltuitul masinal nu ai nevoie decat de o masina la care poti lasa zimtisorii transportorului in jos (ca pentru carpit / darning ii zice in engleza) si de preferat de un piciorus pt carpit.
Cu orice masina care poate asta, poti sa sa quiltuiesti cu masina asa cum am facut eu la quiltul pentru Tim, postat acum cateva zile. Sunt cateva trucuri pentru a-ti amenaja spatiul si pentru a invata sa misti materialul fara sa panichezi. Iar pentru haine ai nevoie de un cerc de brodat Madeira (se gaseste si in Romania), cum vezi mai jos in poza cardiganului roz.

(detaliu din paturica pt papusa unei fetite)

Nu trebuie insa sa cosi repede. Nu uitati: tu controlezi masina, nu masina pe tine. Prima data panichezi, ca atunci cand joci pt prima data un joc la computer sau inveti sa mergi pe bicicleta. Dar trece valul de panica si devii din ce in ce mai buna.

(quilt cu fluturasi donat Asociatiei Romana de Patchwork pt tombola)

Ultima data cand am fost la Ploiesti am intentionat sa dau un workshop de quiltuit. Gratis, evident. Era numai o idee, dar nu toata lumea a fost incantata, asa ca a picat (pricep ca nu vrei sa vina cineva sa dea lectii gratis si sa strice piata).

(quilt cu pisci dupa Laurel Burch, unul dinc ele mai reusite quilturi; panoul din mijloc in lucru)

La ce folosesc eu quiltuitul si tehnicile din quiltuit?

1. Cadouri pt prietenei care asteapta un copil sau pt copiii prietenilor (cum ar fi Tim). Acum planuiesc  un quilt cu alb si roz si puisori galbeni pt o fetita de cateva luni.
2. Embellishment pe haine (cum ar fi pe jacheta din jerseu sau pe o jacheta de iarna vatuita)



3. Fac perne (am inceput cu un damasc din Romania ceausista, pe care nu voiam sa-l arunc, dar nici nu stiam la ce sa-l folosesc, e o buna metoda sa inveti quiltuitul masinal). Prima fata e quiltuita ca si cum ar fi un quilt (puteti pune doua straturi de finet, daca nu aveti vatelina) si finisarea este facuta in acelasi fel cum se pune bieul la quilt. Fata asta de perna de pat am si vopsit-o.




4. Mici spanace, cum ar acele placemats de care am mai scris.

Morala? Doamnelor croitorese, nu dispretuiti niciodata quilturile si tehnica de quiltuit. Ne poate fi de folos in croitorie!

P.S. Maine e ziua de curatat dupa meseriasi. Imi tin singura pumnii.

5 comentarii:

  1. Buna! Sunt Cristina Ciobanu din Constanta si m-am apucat de patchwork avand doar o foarfeca si o linie de scoala. Mi-a iesit ceva. Apoi am cumparat plansa si cutter. Materiale folosesc din Romania, de la un magazin de materiale textile la kg. Cumpar cand vad ceva frumos. Lucrez cu orice fel de materiale. Nu am posibilitati financiare pt a lucra numai cu materiale patchwork. E chiar mai greu de lucrat patchwork si quilting cu diferite materiale. Am vazut asta dupa ce am primit cadou niste materiale patchwork. Toate aceeasi textura. Nu se compara matlasarea pe materiale patch cu matlasare pe diferite materiale. Ti-am citit comentariile cu mare placere.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cunosc magazinele de pe Ștefan cel Mare :) Am lăsat haine la Mangalia doar ca să îmi încapă în bagajul de cala cele 10 kg de metraje. Să știi că bumbacul satinat de la lenjerii de pat se pretează foarte bine la patch. Eu folosesc atât pt față, cât și pentru dos. Roxana Muntean

      Ștergere
  2. Cristina, mult succes la quiltuit. In quilturiele moderne se folosesc tot felul de materiale, nu numai materiale de bumbac. problema este la calcatul tivurilor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna seara!
    Imi place foarte mult ce ati lucrat si ce ati scris. Felicitari!
    Eu am aflat de curand despre patchwork si m-ar interesa foarte mult sa incerc si eu asa ceva, dar ma tem ca nu stiu de unde sa incep. Eu am indemanre si pricepere la lucrul de mana (tricotez, crosetez, lucrez macrameuri,brodez, stiu sa cos la masina de cusut- nu am o masina foarte sofisticata, dar o controlez eu)si tare mi-ar placea sa imi dea cineva cateva sfaturi de inceput si nu stiu cui sa ma adresez. Daca m-ati putea ajuta v-as fi foarte recunoscatoare. Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  4. Acum am găsit postul ăsta al tău, căutând ceva despre patchwork în România. Am niște contras postarii tale. Da, acum mai bine de 10 ani- mai precis în 2009 când am luat prima mașină de cusut- am incercat să fac patchwork. Tradițional, clasic. Fără acces la internet și doar cu instrucțiunile dintr-o revistă burda. E greu, al naibii se greu. Și se poate aplica la materiale neconvenționale, dar sunt câteva trucuri,pe care eu le-am descoperit pe propria piele. Axum6,dacă avem cutter rotativ și baza de tăiat, de ce să nu le folosim? Renunțăm la mașina de spălat doar ca să spălăm ca la începuturi? Quilturile alea frumoase de perete cred că sunt făcute cu altă tehnică- aplique- doar matlasatea e cea tradițională. Eu,care am făcut plapumă din lână, știu cum este. Dar în lipsa unui gherghef special- cum avea mătușa din Vâlcea ce toată viață ei a caut asta-i mi-am cam cocoțat spatele. Timp de o săptămână. Un quilt de dimensiuni mici e ok la mâna, dar la unul mare e cam greu,dacă nu îl faci quilt us you go. O erată: ineluk special pentru brodat se cheamă gherghef. Până să văd poza mă gândeam că mi-a scăpat mie ceva. Bottom line, fac anumite quilturi traditional, din materiale neconvenționale, dar prefer oricând comoditatea și rapiditatea mesei mele pe care tronează baza dr tăiat și riglele în cm și inchi.

    RăspundețiȘtergere